Pozycjonowanie stron – gwiazdki już nie pomagają?

Gwiazdki już nie pomagają?

Aktualizacje algorytmów wyszukiwania w Google zawsze niosą za sobą zmiany. Czasem duże po których padają nawet strony poważnych firm z dużym budżetem na pozycjonowanie a czasem niewielkie zmiany, które ciężko rozpoznać. Na listach z wynikami wyszukiwania po takich aktualizacjach dochodzi jednak do przetasowania pozycji. Tym razem w okolicach końca września 2019 roku doszło do aktualizacji po której z wyników wyszukiwania zniknęły gwiazdki z ocenami artykułów. To nie była zmiana czysto kosmetyczna, przyniosła sporo zmian, wywołała trochę zamieszania na facebookowych grupach.

Gwiazdki pod linkami prowadzącymi do stron na liście wyników wyszukiwania przyciągały uwagę wyszukującego. Z czasem jednak internauci się do nich przyzwyczaili dlatego pojawienie się gwiazdek pod linkiem miało znikomy wpływ na klikalność. Z pewnością artykuły, które miały możliwość poddania się ocenie i ta ocena była dobra zajmowały szybko lepsze pozycje niż konkurencja w tym obszarze.

Nie zniknęły z wyników wyszukiwania wszystkie gwiazdki. Zostały te dotyczące ocen produktów. Dlatego warto poddawać strony ocenie internautów, przecież strony mają być „user friendly”. W branży turystycznej bo taką bacznie obserwuję, zostały gwiazdki w przypadkach kiedy opisywany obiekt przedstawiony jest jako produkt turystyczny. Czytelnicy wyraźnie rozumieją, że oceniają produkt a nie artykuł. Myślę, że ma to związek z zastosowaniem odpowiednich znaczników dla danych uporządkowanych.

Aktualizacja: Google oficjalnie podało, że ten typ danych strukturalnych nie będzie wyświetlany dla artykułów. Żegnamy opinie i oceny artykułów w wynikach wyszukiwania.

 

Spadek ruchu na stronę po zniknięciu gwiazdek z oceną
Spadek ruchu na stronę po zniknięciu gwiazdek z oceną

W niektórych przypadkach oceny artykułów pozwalały dostać się na boczny snippet i zaistnieć w sekcji „opinie z internetu” co dawało całkiem sporą liczbę wejść na stronę internetową. W narzędziu Google Search Console (GSC) na daną frazę taki ruch był widoczny jako „wyniki dla elementów rozszerzonych” w zakładce „wygląd w wyszukiwarce”. Wraz ze zniknięciem gwiazdek pod wynikami wyszukiwania zniknęły też opinie ze strony w snippecie w sekcji „opinie z internetu” po prawej stronie i kartach wiedzy. Wyschło źródło sporego ruchu na stronę a w GSC widać szorujące po dolnej osi linie wyświetleń i kliknięć a linia pozycji urywa się z datą wprowadzenia aktualizacji. Zauważyłem zniknięcie innych stron z tego miejsca w tym konkurencji na te same frazy. W sekcji „opinie z internetu” zostały opinie z Facebooka czasem innych dużych serwisów z rezerwacjami miejsc w hotelach.

Dlaczego gwiazdy spadają?

Tajemnica znikających gwiazdek zaczyna się rozjaśniać. Po lekturze tego niezwykle pomocnego poradnika dla webmasterów wszystko staje się jasne.

Ostrzeżenie przed nadużywaniem danych rozszerzonych

W ostrzeżeniu jest informacja o możliwości podjęcia ręcznych działań dla stron nieprawidłowo stosujących znacznik opinii i ocen. W przypadku naszej turystycznej strony znaczniki wskazują na ocenę artykułu. To wyszukiwarka uznała je za ocenę opisywanego miejsca lub opinię o tym miejscu. Nie ma co ukrywać takie było zamierzenie. Teraz wyszukiwarka zmądrzała i wzięła poprawkę na możliwe manipulacje i bez działań ręcznych zaktualizowała listy wyników wyszukiwania. Zniknięcie gwiazdek mogło się wiązać z nadużywaniem tego rozszerzenia i próbami manipulacji. Niech się przyzna, kto nie próbował grzebać w bazie danych przy ocenach?

Jak teraz poprawić pozycję artykułów i zwiększyć ruch?

Ruch na stronę z bocznego panelu przy liście wyników wyszukiwania był znaczny. Nawet wtedy, kiedy sam artykuł nie był widoczny na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Skoro na liście wyników wyszukiwania nie wyświetlają się już gwiazdki z oceną artykułów to może zmienić znaczniki na te odpowiednie dla produktów? To by była manipulacja, którą wyszukiwarka szybko wyłapie. W niektórych sytuacjach da się przerobić treści tak aby były zgodne z wytycznymi ale trzeba znów ostrożnie eksperymentować. Na pewno trzeba pamiętać o zasadach tych podstawowych - Nie stosuj sztuczek, które mają poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zastanów się, czy możesz bez oporów opisać swoje działania wydawcom konkurencyjnej witryny lub pracownikowi Google, lub odpowiedz sobie na pytanie „Czy moje działania są z korzyścią dla użytkowników? Czy podjąłbym takie działania, gdyby wyszukiwarki nie istniały?” - jak brzmi jedna z nich.