środa, 10 czerwiec 2015 12:23

Joomla. Przewodnik optymalizacji Cz.2

Zadbaj o wygodę użytkowników witryny, optymalizuj treść.

 Optymalizacja witryn internetowych nie powinna koncentrować się jedynie na poprawianiu parametrów związanych ze słowami kluczowymi. Optymalizacja treści polegająca na upychaniu słów kluczowych w każdym elemencie witryny może przynieść odwrotny efekt. Liczy się jakość i dostępność tej treści. Ocena reakcji użytkowników związanych z wizytą na stronie już dawno jest czynnikiem branym pod uwagę w przydzielaniu pozycji na liście wyników wyszukiwania. 

Czy twoją stronę da się przeglądać na urządzeniach przenośnych?

 Z dniem 21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło nowe zasady wyświetlania wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Od tej pory „mobilność” strony internetowej jest czynnikiem rankingowym. Ma to uzasadnienie w stale zwiększającej się liczbie użytkowników korzystających z przenośnych urządzeń.

Dodatkowo przy wyświetlanych w SERP wynikach, Google dokleja informację „na komórki” przy stronach przystosowanych do wyświetlania na małych ekranach. Dostępność witryn opartych na Joomla na urządzeniach mobilnych zależy od motywu. Większość motywów dla Joomla 3 jest „responsywna” tzn ich układ płynnie dostosowuje się do szerokości okna na którym jest przeglądana strona.

Prostym testem sprawdzisz czy Twoja witryna internetowa jest przyjazna dla użytkowników mobilnych. https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

User experience - pomyśl o wygodzie użytkowania swojej strony

 Na odczucia jakie doznają użytkownicy korzystający ze strony internetowej wpływa sporo czynników. Wygląd strony internetowej łatwo ocenić ale mniej oczywiste czynniki takie jak adres, nazwa strony czy szerokość wiersza tekstu a nawet przedrostek www w adresie internetowym składają się na to jak użytkownicy ocenią Twoją stronę. Na podstawie ich doświadczeń, czasu spędzonego na stronie, powtórnych odwiedzinach i wykonywanych akcjach Google ocenia jakość i przydatność witryny.  

Szablon to poważna sprawa

 Poważne projekty i firmowe strony wyglądają mało poważnie kiedy korzystają z niedopracowanych, darmowych szablonów. Nieodpowiednia kolorystyka, zbyt małe czcionki tekstu czy brak spójności elementów negatywnie wpływa na tak istotne, pierwsze wrażenie użytkownika. Ludzi oceniamy po ubiorze, firmowa witryna to nie raz pierwszy punkt styku firmy z klientem.

Wygoda użytkowania, szybkość działania i „mobilność” strony zależą od jakości szablonu. Rozmieszczenie elementów interfejsu strony może mieć wpływ na ocenę rankingową strony. Dobrze zaprojektowane strony mają zazwyczaj mniejszy współczynnik odrzuceń również wliczany w ocenę strony.

Motywy komercyjne spełniają oczekiwania zaawansowanych twórców serwisów internetowych. Te pobrane z niepewnych źródeł niosą za sobą spore zagrożenie dla serwisu a nawet całego serwera, mogą stać się przyczyną stałego zablokowania domeny.

Ades z rozszerzeniem pliku na końcu? Czy może bez html, php?

Dla wyszukiwarek nie ma znaczenia czy adresy twoich stron kończą się jakimś rozszerzeniem pliku np. html czy php. Z punktu widzenia użytkownika, łatwiej wpisać i zapamiętać adres bez jakiegokolwiek rozszerzenia. Większość liczących się blogerów, agencji marketingowych prowadzących blogi firmowe nie stosuje w adresach rozszerzeń plików. Adresy stron z artykułami kończą się ładnie, seo optymalizowanym ciągiem znaków nawiązującym do tytułu artykułu. Dla seo te kilka znaków mniej robi różnicę bo zalecana długość adresu wynosi około 122 znaków, tyle może wyświetlić snippet Google.

Adres z www czy bez www?

 Przyjęło się, że adresy stron firmowych zaczynają się od przedrostka www a blogi bez www. Twoja strona może być dostępna pod obydwoma adresami. Ale nie powinna! Dla wyszukiwarek to ogromna różnica. Zdecyduj o tym od samego początku tworzenia serwisu, inaczej wyszukiwarki zdecydują za ciebie którą wersję serwisu indeksować i wyświetlać w wyszukiwaniach. W takiej sytuacji trudno o optymalizację i mierzenie efektów.

W systemie Joomla preferowany adres strony ustawisz w pliku .htaccess, nie polecam instalowania dodatków w tym celu. Przekierowanie w pliku .htaccess jest pewniejszym sposobem niż ustawianie preferowanej wersji witryny w narzędziach Google Webmasters Tools.

Polskie znaki w adresach stron?

 Od kilku już lat w adresach stron internetowych możemy używać znaków narodowych. W Joomla włączenie na TAK opcji Aliasy w unikodzie w konfiguracji globalnej serwisu daje taką możliwość.

Stosowanie polskich znaków w adresach stron np. www.demodomena.pl/artykuł-o-potędze-optymalizacji jest mało praktyczne. Wpisanie takiego adresu na smartfonie jest kłopotliwe.

Nie można liczyć też na to, że dopasowanie słów kluczowych w adresie strony do zapytania będzie bardzo bliskie przez co zyska ona względy wyszukiwarek. Google nie zaleca tej praktyki tłumacząc, że inne wyszukiwarki mogą nie rozumieć znaków spoza ASCII.

Zastosuj proste adresy stron

 Adresy stron internetowych mogą być czynnikiem branym pod uwagę w ocenie trafności strony z zapytaniem. Z tego powodu warto przestawić Joomla na generowanie prostych, zrozumiałych dla człowieka adresów typu www.domena.pl/kategoria/artykul.

W konfiguracji globalnej serwisu Joomla sekcja „optymalizacja dla wyszukiwarek” umożliwia włączenie prostych, zrozumiałych dla człowieka adresów oraz wyeliminowanie fragmentu index.php. To zalecenie dość istotne. Twoja strona internetowa będzie czytelniejsza dla robotów ale przede wszystkim dla ludzi. Wcześniej zmień plik htaccess.txt na .htaccess w głównym katalogu witryny.

Optymalizacja treści

 Jak wykazał Chris Butterworth (http://dejanseo.com.au/how-content-can-increase-rankings-without-links/) i co możemy potwierdzić z naszych wieloletnich obserwacji dobra treść może poprawić ranking strony bez linków zewnętrznych. Hasło Content is King jest nadal aktualne a nowe zwierzęce algorytmy Google czuwają aby tak dalej było.

Nawet najlepsze treści bez odpowiedniej dystrybucji i optymalizacji pozostaną nieodkryte przez adresatów Twojego przekazu. Optymalizacja pozwoli wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość witryny i poszczególnych artykułów. Staranność i rzetelność przygotowanych materiałów zaowocuje szerszym zasięgiem Twojego serwisu.

Tytuły stron

 Tytuł strony jest jednym z ważniejszych elementów w optymalizacji serwisów internetowych pod wyszukiwarki. W przeglądarkach mobilnych jednak nie jest już wyświetlany. Dla ludzi jest pierwszym widocznym sygnałem funkcjonowania strony zaraz po załadowaniu. Wyświetlany jest na liście wyników wyszukiwania i to jest jego najważniejsza rola.

Za tytuły stron widoczne na pasku tytułu przeglądarki odpowiada znacznik htmlw sekcji head. Joomla pobiera tytuł strony dla wyszukiwarek z tytułu artykułu ale kiedy przypisany jest on do pozycji menu można go edytować. Dopuszczalne jest skrócenie tego tytułu do około 60 znaków.

Meta opisy (description, keywords)

 Meta tagi wyświetlają się wyłącznie w kodzie strony internetowej. Ich zawartość odczytują wyłącznie roboty wyszukiwarek w celu lepszego zrozumienia zawartości strony.

Wielu speców od pozycjonowania kwestionuje sens uzupełniania meta tagu description jako już dawno zdeprecjonowanego przez nadużywanie. Wielu innych uważa, że tag ma dalej choć mały, wpływ na wyszukiwarki. Mimo sporów trzeba pamiętać, że meta opis strony może zostać wyświetlony na liście wyników wyszukiwania jako informacja o zawartości strony.

Dobry, obrazujący zawartość opis w tagu meta-description może znacznie poprawić klikalność w odnośnik do strony.

Do tagu „keywords” nie ma już wątpliwości – nie wpływa na pozycję strony w wyszukiwarkach Google oraz Bing. Wyszukiwarka Yahoo może brać go pod uwagę w pewnych okolicznościach. Nadużywanie słów kluczowych w każdym przypadku może poważnie zaszkodzić serwisowi internetowemu.

Joomla niektóre rozszerzenia opierają swoje działanie na słowach kluczowych. Moduły wyświetlające podobne artykuły czy rozszerzenia kojarzące różne treści wciąż potrzebują słów kluczowych. Stosowane ostrożnie i adekwatnie do treści nie powinny zaszkodzić.

Formatowanie treści w Joomla

 Prawidłowe formatowanie treści zapewnia najwięcej korzyści ze wszystkich technik optymalizacji strony. Dodajmy, że chodzi o dobre wartościowe treści, takie które odpowiadają na potrzeby użytkowników. Wyszukiwarki coraz lepiej rozpoznają nasycony słowami kluczowymi bełkot, liczą się treści unikalne, dobrze podane.

Przez dobrze podane treści należy rozumieć „content” odpowiednio sformatowany, czytelny i urozmaicony. Z uwagi na wygodę użytkownika znaczenie ma długość wiersza tekstu w stosunku do rozmiaru czcionki, wyróżnienia, cytaty i listy. Wyszukiwarki biorą pod uwagę semantyczne otagowanie „contentu”. Oznacza to używanie znaczników HTML zgodnie z ich przeznaczeniem. HTML 5 wprowadził nowe semantyczne znaczniki których użycie pozwala wyszukiwarkom lepiej zrozumieć kontekst treści na stronach internetowych.

W Joomla – domyślny edytor tekstu daje spore możliwości formatowania, nieco lepiej radzi sobie z formatowaniem JCE. Treści wklejone w okienko edytora Joomla bezpośrednio z komputerowego edytora tekstu mogą odziedziczyć jego formatowanie. Tak wklejony tekst będzie wyglądał odmiennie od stylu zadeklarowanego w szablonie. Kod będzie też obciążony dodatkowymi klasami formatującymi. Warto kopiować tekst w okienko w trybie widoku html a później formatować w edytorze wizualnym.

Linkowanie - nie tylko wewnątrz własnej strony

 Jeszcze niedawno linkowanie do innych stron było uważane za „rozcieńczanie” wartości strony. Dziś (umiarkowane) linkowanie do stron o podobnej tematyce, do źródeł wynikających z kontekstu artykułu jest teraz przez wyszukiwarki uznawane za przejaw dobrych intencji autora. Z tego powodu też pozytywnie postrzegany przez użytkowników serwisu jest autor tekstu bo profesjonaliści nie boja się podawać dobrych przykładów nawet u konkurencji.

Nie tylko z uwagi na SEO ale i potrzeby osób korzystających z urządzeń lub programów ułatwiających odczyt stron internetowych tekst zakotwiczenia linka powinien być opisowy, zgodny z jego celem. Czytaj dalej, więcej, czy pod tym linkiem – nic nie mówią. Podobnie jest z tytułami linków. Od zawsze uważane były za ważny elementy optymalizacji.

Nie można mylić opisowych, pomocnych w zrozumieniu odnośników tekstów zakotwiczenia z linkami „seo optymalizowanymi” na które Google jest wyczulone. Tu granica jest bardzo płynna, najważniejszy jest jednak odbiorca przekazu.

Nazywanie i opisywanie plików multimedialnych

 Wytyczne WCAG 2.0 (które będą albo już są w pewnym stopniu brane pod uwagę w ocenie rankingowej stron) dotyczące co prawda stron prowadzonych przez podmioty realizujące zadania publiczne mówią o tym że, „Wszystkie elementy graficzne powinny mieć zwięzły tekst alternatywny (alt), który opisuje co znajduje się na grafice lub, jeśli grafika jest odnośnikiem – dokąd prowadzi ten odnośnik. Jeśli grafiki są czysto dekoracyjne, powinny mieć 'pusty atrybut alt'.”

Więcej informacji o WCAG znajdziecie tu: http://dostepnestrony.pl/artykul/wcag-2-0-w-skrocie/

Pomijając wytyczne WCAG opisy alternatywne i tytuły multimediów są istotną informacją dla wyszukiwarek. Osadzając grafiki w Joomla mamy możliwość ustawienia opisu grafiki, tytułu i podpisu.

Sporna jest kwestia dotycząca nazw plików. Nazwy plików opisanych alternatywnie raczej nie mają znaczenia na ocenę rankingową strony za to wpływają na użytkowników. Właściwie nazwany plik daje użytkownikowi pewność i ułatwia odszukanie po zapisaniu na dysku.

Znaczniki microdata

 Od wersji 3.3 Joomla wspiera atrybuty „microdata” które mają za zadanie dokładniej informować wyszukiwarki o strukturze i zawartości strony. Natywny komponent odpowiedzialny za artykuły w Joomla zapewnia takie wsparcie ale już komponent K2 (do wersji 2.6.9) jeszcze tego nie robi.

Ścieżka nawigacji lub okruszki (breadcrumbs) jeśli występuje na stronie, pojawi się w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych w opisie strony. Od niedawna jest to bardzo istotny element gdyż w tym przypadku Google zrezygnowało z wyświetlania adresów stron. Okruszki lepiej wskazują internautom gdzie w serwisie znajduje się odnaleziony dokument.

Zalet oznaczania danych formatami mikrodata jest więcej. Mikrodane maja pozytywny wpływ na zwiększenie klikalności w link do strony z listy wyników wyszukiwania. Często dzięki nim strona dostaje tzw. rich snippets czyli rozszerzony o te dane opis co przekonuje użytkowników do wejścia na stronę.

Linki kanoniczne w Joomla

 Niewidoczne dla użytkowników linki kanoniczne zawarte w kodzie dokumentu informują wyszukiwarki o występowaniu tej samej treści tyle że pod innym adresem w obrębie tej samej domeny. W systemach CMS występowanie tej samej strony pod różnymi adresami jest powszechnym problemem. Linki kanoniczne mają wskazać do indeksowania tylko ten jedyny kanoniczny adres. Tym samym unika się wielokrotnego indeksowania.

Joomla nie do końca radzi sobie z likami kanonicznymi. Brak jest możliwości edytowania lub wskazywania od zaplecza który adres z tą samą treścią ma być kanoniczny. Zdarza się że główna strona serwisu wskazuje jako kanoniczną tę z adresem www.domena.pl/itemlist.html zamiast www.domena.pl/. Bywa że, kanoniczna jest strona kategorii gdzie widać tylko fragmenty artykułów a same artykuły opatrzone atrybutem „noindex” wskazują na kategorię jako adres kanoniczny.

Powrót do góry